Artikel de Houtkrant

maandag 17 november 2014


Altijd op zoek naar iets bijzonders

Jan René Koster (li) en Emile Boer in de showroom aan de Lange Baan in Steenwijk.

Artikel "de houtkrant"
Jan René Koster en Emile Boer zijn beiden eigenaar van Koster Werkplaatstechniek in Steenwijk. 
En hoewel beiden eerst in loondienst waren, zijn ze uitgegroeid tot rasechte ondernemers. 
“Het is prachtig om kansen te zien liggen en die dan vervolgens op te pikken. 

We zijn altijd op zoek naar iets bijzonders. Als die producten vervolgens ook nog succesvol blijken te zijn, 
dan is dat helemaal geweldig.”

Jan René Koster startte tien jaar geleden met zijn bedrijf, Koster Werkplaatstechniek. 
Daarvoor was hij in dienst bij een bedrijf dat houtbewerkingsmachines verkocht. “Ik zag dat de machines werden verkocht, 
maar dat niemand aandacht had voor het toebehoren. Ja, de eerste keer, het moment dat de machine wordt afgeleverd, 
maar daarna is dat toebehoren, die cirkelzaag, boor,schuurband of frees, niet meer interessant voor de machineleverancier. 
Die ervaart de vragen daarover alleen maar als last. Dus ik zag daar markt in”, zegt Koster,die vervolgens een bus kocht en de 
weg op ging. “Het opbouwen van een klantenkring kost tijd, maar gelukkig waren veel machineleveranciers ook blij met mij. 
Voor het kleine spul konden ze dan naar mij toe doorverwijzen.” Voor Koster was het al snel duidelijk dat, wilde hij zich staande 
houden in deze markt, de service van een bovengemiddeld niveau moest zijn. “Ja, altijd bereid zijn om met de klant mee te denken, 
snel te leveren en snel oplossingen aandragen. Zo werken we nog steeds. Als we een vraag van een klant krijgen dan lossen 
we die zo snel mogelijk op. Je kunt stellen dat een probleem van de klant een kans voor ons is”, zegt Koster aanvullend.

In 2008 werd Emile Boer mede-eigenaar van het bedrijf. Boer was tot op dat moment in loondienst bij een bedrijf, maar liep 
rond met het idee om op franchisebasis binnen een organisatie aan de slag te gaan. “Maar de investeringen waren te hoog 
en ik wilde er niet aan beginnen met een al te grote schuld.” Op het moment dat Boer Koster ontmoette hoefde hij dan ook niet lang 
na te denken. “Jan René zit in de machines en toebehoren. Ik zit in de bevestigingstechnieken. Dat bijt elkaar niet en het is een prachtig 
aanvullend artikelgroep. Daarnaast werken we in ongeveer hetzelfde gebied en komen vaak bij dezelfde klanten over de vloer. 
En het belangrijkste van alles: het klikte ook nog eens.” 

Toch maakte Boer een opmerkelijke stap. In 2008 waren namelijk de eerste tekenen van de crisis al duidelijk en juist op dat 
moment besloten beide heren met elkaar in zee te gaan. Koster: ”Dat klopt, maar ik zag zoveel potentie dat ik me niet echt 
zorgen heb gemaakt. Die keuze bleek toen de juiste. Vanaf de start hebben we namelijk ieder jaar opnieuw weer een omzetplus gerealiseerd.”

Stabiliteit
Uiteindelijk ging Boer eerst een half jaar bij Koster aan de slag als zzp-er, maar daarna werd hij mede-eigenaar van het bedrijf. 
Voor Jan René Koster was dat een logische stap. “Als je alleen bent, ben je kwetsbaarder, bijvoorbeeld bij ziekte. 
Daarnaast kun je elkaar versterken en elkaar scherper houden. En bovendien konden we onze klantenbestanden over 
elkaar heen leggen, zodat we er voor beide bedrijfsonderdelen opeens heel veel meer interessante adressen bij kregen. 
En een laatste niet onbelangrijk punt: door iemand mede-eigenaar te maken ontstaat er ook een betere motivatie. Immers, 
als je ergens in loondienst bent, is het makkelijker om over te stappen naar een ander bedrijf. En als je pech hebt neemt hij ook 
nog eens je halve klantenbestand mee. Ik wilde stabiliteit. Dat heb ik op deze manier gecreëerd.”

Showroom
In de loop der jaren werd het assortiment uitgebreid met (kleinere) machines, handgereedschappen en ander bouwgerelateerde producten. 
Een flink deel van het assortiment kan verrassend genoemd worden. Producten die niet gangbaar zijn op de Nederlandse markt. 
Naast Boer en Koster is er op dit moment nog één buitendienstmedewerker aan het bedrijf verbonden. 
Zelf gaan ze twee dagen per week op pad. De andere dagen zijn ze aanwezig in de showroom aan de Lange Baan in Steenwijk. 
“Een paar jaar geleden zijn we gestart met een showroom. De klanten weten deze showroom steeds beter te vinden. 
Ze komen hier binnen voor een doosje schroeven , maar verlaten het pand met een frees of en boormachine. 
Dat komt, omdat we hier in de zaak veel niet-alledaagse machines en materialen hebben staan. 
Op dit moment zijn we zo ver dat 80 procent van onze omzet voortkomt uit producten die je nergens anders in Nederland kunt krijgen “,
zegt Koster die vervolgens aangeeft dat naast de showroom ook de webshop en de nieuwsbrief steeds belangrijker ‘gereedschappen’ 
worden om de klant te bereiken. “We genereren steeds meer omzet via internet. Dat zijn ook veel zzp-ers en particulieren, 
maar ook die hebben we er graag bij. En daarnaast blijft persoonlijk contact, via een beurs of via bezoek, heel belangrijk. 
Dat persoonlijk contact heb je natuurlijk ook in de winkel.” 

Afwijkend
Het zijn de tools waarmee Koster de nieuwsgierige klant bereikt. “Misschien zijn de onderscheidende producten wel datgene waarmee 
we ons onderscheiden”zegt Boer terwijl hij een frees laat zien , waarmee zwaluwstaarten kunnen worden uitgefreesd. 
“We proberen altijd iets op de markt te brengen wat een ander niet heeft. Daarom vallen we ook op als we op een beurs staan. 
Daar werken we altijd met draaiende machines en met afwijkende machines die niet zo bekend zijn op de Nederlandse markt. 
Een mooi voorbeeld daarvan is de slotkastfrees van KB-Tools (Koster-Boer Tools). Deze machine was tot voor kort nauwelijks 
bekend op de Nederlands markt.” Voor deze nieuwe, afwijkende producten zijn Boer en Koster met regelmaat te vinden op de beursen 
in Zuid-Duitsland en Oostenrijk, de Europese bakermat voor de massieve houtindustrie. “Als we dan iets bijzonders zien voor de 
Nederlandse markt, dan gaan we er voorzichtig mee aan de slag. We zetten de producten op de website, vermelden ze in de 
nieuwsbrieven en demonstreren ze op de beurs. Maar altijd voorzichtig. Dus geen grote investeringen. Gewoon kijken of er 
behoefte aan is ”, aldus Boer. 

Koster Werkplaatstechniek viert dit jaar zijn tiende verjaardag,. Volgens Koster een mooi mijlpaal. “Ik ben tien jaar geleden ergens 
begonnen, maar vervolgens wijk je van je koers af en gaat een andere kant op. Dat is ook gebeurt na de komst van Emile. 
Je bedrijf krijgt steeds weer een andere wending. Dat betekent wel dat je als ondernemers scherp moet zijn en elkaar scherp moet houden. 
Maar dat vind ik juist het leuke aspect van het ondernemen.”

Plaats uw commentaar